Thursday, April 23, 2009

bidadari dari timur .

salam ! buku ini telah ku khatamkan akhirnyew . aku tidak rase yg aku KENE bace buku ini , cuz siyesly isteri2x yang layak membace buku ini . tapi tah la , tergerak nak bace jugak buku ni . mungkin bosan adela punce utame ? ,hm . tapi kalw da minat membace , buku ape2x pon bole kan . hihi (angkatbakul) . wtv la weii . aku agak && sangat terpegun dengan ayat2x nye . disebalik islamik , ade juga yang menyentuh hati kecil ku ini WALAWPON usia ku ini tidak berapa sesuai untuk membace nya . 17 ? besa suda . sesuaila . cume aku je yang menganggap diri ini kecil lagi dan selalu bersikap childish ! haha . bait2x kate buku ini mempunyai maksud yang mendalam . menceritakan kisah sebuah rumah tangge . isteri yang menempuh alam rumahtgge ketika berusia 14 tahun . mengecapi kebahagiaan berumah tangge hingga sekarang . 47 tahun lamanye sudah bersama suaminye . pasti ade orang2x yg berhasad dengki . tapi itu lah yg selalu dikatakan . "permpuan baik hanya untuk lelaki yang baik && yg tidak , sebaliknye ."


--------------------------------------------------

disini ingin aku sisipkan beberapa (bukan beberape kot , banyak) bait2x kata yg indah , menawan hatiku . (kalaw korang tanak bace pon aku takesa , tapi rugi la .faham kan dan resapkan la didalam jiwamu yg gersang itu . sesungguh nye aku juga dalam usaha untuk mengisafkan diri sendiri)
  • mencintai dirisendiri amat perlu dalam usaha mencintai orang lain .
  • kesenangan adelah apabila dalam iman , penyejuk hati tersimpan dalam solat , keselamatan kalbu ialah redha , kecantikan wajah muncul apabila tersenyum , tenang dengan banyak berzikir .
  • dan langit , kilauan bintang2x terus berseri . menyaksikan taburan bintang malam yang bagaikan sekumpulan manusia yg leka berdiskusi di cakerawala langit menbuatkan aku sentiasa leka dalam makna keindahan ciptaan tuhan . lantas mengajar diri untuk sentiasa menadah anugrahNya dengan redha && syukur .
  • jika hati kalian pernah terguris luka , terganggu atau terjentik ketenangannya , renungkan sejenak keteraturan yang terus bergerak tanpa pernah tersilap percaturannya . Keserasian cinta suami isteri , gelap dan cerahnya cahaya , madu yang cair , buah kurma yang manis , ikan yang berenang tenang ,burung yg berterbangan . Segalanya tidak pernah terhenti atau terputus .
  • demi islam , kami rela ! dan sesekali tidak pernah berundur dari perjuangan ini hanya sematamata kerana perbuatan manusia yg cuba menghalang . tidak mungkin Allah hanya akan melihat agama-Nya diperkotak katikkan . diguna hanya apabila perlu . apabila ada majlis tahlil , bace Yassin , aqiqah anak ataupun waktu solat jumaat sahaja , agama diperlukan . selain daripada itu islam hanya tinggal pada satu nama . hanya pada kad pengenalan && surat beranak .
  • "tuan guru , betulkah untuk mengelakkan tabarruj , wanita tidak boleh memakai pakaian yg berwarnawarni / terang ? " - jwpn : "tidak ! Allah SWT telah menciptakan pelbagai ton warna untuk manfaat manusia . sabda nabi muhammad saw , 'Allah itu indah dan Allah itu sukakan keindahan' . "
  • Jadilah seperti pohon kurma , yg jauh dari kejelekan && tinggi tak terjangkau oleh tangan2x jahat . bila dilempar batu , ia menggugurkan buahnya ; sentiasa hijau , baik kala musim dingin , panas atau hujan . banyak manfaat yg boleh dikongsi . namun ia tidak mudah melatah .
  • perhatikanlah wahai muslimah , bagaimana sepohon epal yg rendang . berbuah ranum . Kesemuanya berebutrebut ingin cepat dipetik orang . malah banyak yg dengan sengajanya menjatuhkan dirisendiri ketanah . namun epal yg terbaik dan paling ranum akan kekal ditangkai . walawpon ade ketikanya ia risaw tidak disunting manamana tangan manusia . ia kekal ditempat yg sepatutnya ia berada . hanya tangan yang bertuah yang akan mengambil yang terbaik .
  • jadilah seperti lebah . makan daripada sumber yg baik dan mengeluarkan hasil yg baik dan manis pula .bila ia hinggap diranting , tidaklah pula sampai mematahkannya ,menghisap pati sari bunga tanpa menyengatnya , mengeluarkan madu juga tanpa sengat , terbang dengan sebaran debu kecintaan , lalu hinggap membawa kasih sayang .bersuara dengungan bagaikan berita gembira dan suara desingan umpama ungkapan kesyukuran .ia seakanakan malaikat dari langit turun ke bumi dari alam yg kekal .
  • pilihlah 100% mengamalkan cara islam yg mudah . ia terjamin keberkesanan nya tanpa perlu diuji lagi . pandanglah hidup dengan kaca mata cinta dan optimis . sapalah pagi dengan salam ceria . jemputlah malam dengan tenang . teguklah air yg segar . hiruplah udara dengan rasa gembira . ciumlah kelopak mawar dan bertasbihlah kepada-Nya . renunglah dengan hati alam raya ini . ia telah lengkap beserta manual hadis dan Al-Quran untuk membantu kita semua kepintu syurga .
  • keindahan selalunya berubahrubah dan muncul dalam aneka warna . indahnya subuh berbeza dengan indahnya waktu terbenam mantari dikaki langit senja tatkala menjelang maghrib . terangnya bulan purnama sama dasyat dengan keasyikkan pekat malam tanpa cahaya rembulan .
  • langit yang cerah , menbiru laut tanpa setompok awan berbeza indahnya dengan langit berawan penuh .semua keindahan ini harus dinikmati dengan renungan .

3 comments:

sajeedhani. said...

mcm bez je.
nak beli la.
huhu.

neznm08 said...
This comment has been removed by the author.
nadiahfatihah said...

cewahhh..
cm besh ajer..
aku da la nk jd isteri mithali..hikhik..

Thursday, April 23, 2009

bidadari dari timur .

salam ! buku ini telah ku khatamkan akhirnyew . aku tidak rase yg aku KENE bace buku ini , cuz siyesly isteri2x yang layak membace buku ini . tapi tah la , tergerak nak bace jugak buku ni . mungkin bosan adela punce utame ? ,hm . tapi kalw da minat membace , buku ape2x pon bole kan . hihi (angkatbakul) . wtv la weii . aku agak && sangat terpegun dengan ayat2x nye . disebalik islamik , ade juga yang menyentuh hati kecil ku ini WALAWPON usia ku ini tidak berapa sesuai untuk membace nya . 17 ? besa suda . sesuaila . cume aku je yang menganggap diri ini kecil lagi dan selalu bersikap childish ! haha . bait2x kate buku ini mempunyai maksud yang mendalam . menceritakan kisah sebuah rumah tangge . isteri yang menempuh alam rumahtgge ketika berusia 14 tahun . mengecapi kebahagiaan berumah tangge hingga sekarang . 47 tahun lamanye sudah bersama suaminye . pasti ade orang2x yg berhasad dengki . tapi itu lah yg selalu dikatakan . "permpuan baik hanya untuk lelaki yang baik && yg tidak , sebaliknye ."


--------------------------------------------------

disini ingin aku sisipkan beberapa (bukan beberape kot , banyak) bait2x kata yg indah , menawan hatiku . (kalaw korang tanak bace pon aku takesa , tapi rugi la .faham kan dan resapkan la didalam jiwamu yg gersang itu . sesungguh nye aku juga dalam usaha untuk mengisafkan diri sendiri)
  • mencintai dirisendiri amat perlu dalam usaha mencintai orang lain .
  • kesenangan adelah apabila dalam iman , penyejuk hati tersimpan dalam solat , keselamatan kalbu ialah redha , kecantikan wajah muncul apabila tersenyum , tenang dengan banyak berzikir .
  • dan langit , kilauan bintang2x terus berseri . menyaksikan taburan bintang malam yang bagaikan sekumpulan manusia yg leka berdiskusi di cakerawala langit menbuatkan aku sentiasa leka dalam makna keindahan ciptaan tuhan . lantas mengajar diri untuk sentiasa menadah anugrahNya dengan redha && syukur .
  • jika hati kalian pernah terguris luka , terganggu atau terjentik ketenangannya , renungkan sejenak keteraturan yang terus bergerak tanpa pernah tersilap percaturannya . Keserasian cinta suami isteri , gelap dan cerahnya cahaya , madu yang cair , buah kurma yang manis , ikan yang berenang tenang ,burung yg berterbangan . Segalanya tidak pernah terhenti atau terputus .
  • demi islam , kami rela ! dan sesekali tidak pernah berundur dari perjuangan ini hanya sematamata kerana perbuatan manusia yg cuba menghalang . tidak mungkin Allah hanya akan melihat agama-Nya diperkotak katikkan . diguna hanya apabila perlu . apabila ada majlis tahlil , bace Yassin , aqiqah anak ataupun waktu solat jumaat sahaja , agama diperlukan . selain daripada itu islam hanya tinggal pada satu nama . hanya pada kad pengenalan && surat beranak .
  • "tuan guru , betulkah untuk mengelakkan tabarruj , wanita tidak boleh memakai pakaian yg berwarnawarni / terang ? " - jwpn : "tidak ! Allah SWT telah menciptakan pelbagai ton warna untuk manfaat manusia . sabda nabi muhammad saw , 'Allah itu indah dan Allah itu sukakan keindahan' . "
  • Jadilah seperti pohon kurma , yg jauh dari kejelekan && tinggi tak terjangkau oleh tangan2x jahat . bila dilempar batu , ia menggugurkan buahnya ; sentiasa hijau , baik kala musim dingin , panas atau hujan . banyak manfaat yg boleh dikongsi . namun ia tidak mudah melatah .
  • perhatikanlah wahai muslimah , bagaimana sepohon epal yg rendang . berbuah ranum . Kesemuanya berebutrebut ingin cepat dipetik orang . malah banyak yg dengan sengajanya menjatuhkan dirisendiri ketanah . namun epal yg terbaik dan paling ranum akan kekal ditangkai . walawpon ade ketikanya ia risaw tidak disunting manamana tangan manusia . ia kekal ditempat yg sepatutnya ia berada . hanya tangan yang bertuah yang akan mengambil yang terbaik .
  • jadilah seperti lebah . makan daripada sumber yg baik dan mengeluarkan hasil yg baik dan manis pula .bila ia hinggap diranting , tidaklah pula sampai mematahkannya ,menghisap pati sari bunga tanpa menyengatnya , mengeluarkan madu juga tanpa sengat , terbang dengan sebaran debu kecintaan , lalu hinggap membawa kasih sayang .bersuara dengungan bagaikan berita gembira dan suara desingan umpama ungkapan kesyukuran .ia seakanakan malaikat dari langit turun ke bumi dari alam yg kekal .
  • pilihlah 100% mengamalkan cara islam yg mudah . ia terjamin keberkesanan nya tanpa perlu diuji lagi . pandanglah hidup dengan kaca mata cinta dan optimis . sapalah pagi dengan salam ceria . jemputlah malam dengan tenang . teguklah air yg segar . hiruplah udara dengan rasa gembira . ciumlah kelopak mawar dan bertasbihlah kepada-Nya . renunglah dengan hati alam raya ini . ia telah lengkap beserta manual hadis dan Al-Quran untuk membantu kita semua kepintu syurga .
  • keindahan selalunya berubahrubah dan muncul dalam aneka warna . indahnya subuh berbeza dengan indahnya waktu terbenam mantari dikaki langit senja tatkala menjelang maghrib . terangnya bulan purnama sama dasyat dengan keasyikkan pekat malam tanpa cahaya rembulan .
  • langit yang cerah , menbiru laut tanpa setompok awan berbeza indahnya dengan langit berawan penuh .semua keindahan ini harus dinikmati dengan renungan .

3 comments:

sajeedhani. said...

mcm bez je.
nak beli la.
huhu.

neznm08 said...
This comment has been removed by the author.
nadiahfatihah said...

cewahhh..
cm besh ajer..
aku da la nk jd isteri mithali..hikhik..